Älykäs autoilu blogi

 

 

 

Mitä kaikkea älykäs autoilu tänä päivänä tarkoittaa? Millaisia kysymyksiä tulevaisuuden autoiluun liittyy? Entä autoilu palveluna? Tässä blogisarjassa Laakkonen avaa autoilijoille selkeämpää ja kirkkaampaa kuvaa autoilusta tänään ja huomenna. Valintoja on tarjolla valtavasti ja ala kehittyy vauhdilla. Haluamme, että suomalainen autoilija pysyy turvallisesti kyydissä ja myös hieman nauttii matkanteosta.

Kilpa-auto on teknologioiden testialusta

7. marraskuu 2019
Kehitystyö on urheilun lisäksi kilpa-autoilun keskiössä. ”Autourheilussa tiede on todella tärkeässä asemassa. Uudet voimamuodot, akkuteknologiat ja energian talteenottojärjestelmät kehitetään kaikki autourheilun puolella”, W Series -formulasarjassa ajava Emma Kimiläinen sanoo.

Huipulla on hyvä lopettaa kilpakausi. Emma Kimiläisen ensimmäinen formulakausi päättyi loistosuorituksiin – voittoon ja kakkossijaan. Päättyneeseen Formula W Series -kisakauteen mahtui kuitenkin monenlaisia tunteita.

Heti ensimmäisessä kisassa kilpakumppani menetti autonsa hallinnan kaukaa ja pamautti kurviin kääntyneen Kimiläisen auton kylkeen. Kisa keskeytyi. Kimiläisen niska vaurioitui, ja hän joutui olemaan seuraavat kaksi kisaa sivussa. Pettymys oli suuri, mutta Kimiläinen ei missään vaiheessa menettänyt luottamusta taitoihinsa ja tulevaisuuteen.

Kaudesta jäi Kimiläiselle lopulta hyvä fiilis.

”Pääsin ruiskuttelemaan samppanjaa ja nimiini merkattiin nopein kierrosaika jokaisesta kilpailusta, jotka ajoin. Sain näyttää potentiaalini. Ensi vuonna jatkan ja lähden tavoittelemaan mestaruutta.”

Formulakuski on kuin kultakimpale

Entä mikä uudessa W Series -formulasarjassa yllätti? Mikä lajissa on kaikkein hienointa?

Kimiläisen mielestä W Series -sarjassa upeinta on, että kilpailu on kuljettajien taitoihin perustuva mestaruustaisto. Kaikki kilpakumppanit ovat ikään kuin samassa tallissa. Formula 1 -sarjasta poiketen kaikilla on identtiset autot ja lähes samat säädöt. Tieto on avointa ja kaikkien saatavilla.

”Tämä on ammattimaisin ja samalla rennoin kilpa-autoympäristö, jossa olen koskaan aiemmin ollut. Mitään ei salailla. Paras kuski voittaa, koska vain ajotaidot ratkaisevat.”

Autot tai niiden tekniikka eivät sinänsä ole Kimiläisen mielestä sen kummempia W Seriesin formula 3 -autoissa, kuin muissa kilpa-autoilusarjoissa. Mutta ympäristö ja organisaatio ovat todella erilaiset ja ammattimaisemmat aiempiin sarjoihin verrattuna.

”Kuljettajan ei tarvitse olla politiikan tai talouden keskiössä. Meille kustannetaan kaikki ja voitamme palkintorahaa. Pystymme keskittymään olemaan urheilijoita. Meistä pidetään huolta kuin kultakimpaleista.”

Yhteisöllisyys sekä positiivinen ja avoin henki vaikuttavat Kimiläisen mukaan valtavasti ajosuoritukseen sekä fiilikseen kisassa.

”Kisojen jälkeen pystyn myös keskittymään arkeen nopeammin, kun henkiseen palautumiseen ei mene niin kauan aikaa.”

Tiede on kilpa-autoilun keskiössä

Urheilun lisäksi kehitystyö on kilpa-autoilun keskiössä. Autourheilussa kehitetään jatkuvasti uusia, ympäristöystävällisiä tekniikoita.

Valmistajat haluavat testata uusia laitteita ja tekniikoita ääriolosuhteissa. Huippu-urheilu toimii siksi testialustana. Vasta kun uudet tekniikat ovat ’bullet proof’ -kunnossa, ne tuodaan kuluttajien käyttöön.

”Uudet voimamuodot, akkuteknologiat ja energian talteenottojärjestelmät kehitetään kaikki autourheilun puolella. Autourheilussa tiede on todella tärkeässä asemassa”, Kimiläinen kertoo.

Aivan kuten autoilu ylipäätään, myös autourheilu on tällä hetkellä murroksessa. Esimerkiksi sähkö- ja hybridiautot ovat saaneet omat kilpaluokkansa.

”Autoilun trendit näkyvät kilpaurheilussa, kuten kadullakin – eri voimanlähteet, kuten sähkö tai polttomoottoreiden eri polttoaineet, esimerkiksi etanoli ja bensa, ovat vaihtoehtoja myös kilparadoilla.”

Kilpa-autoilussa Kimiläinen sanoo keskittyvänsä ennen kaikkea ajamiseen eikä asioihin, joihin hän ei itse pysty vaikuttamaan. Vapaa-ajallaan hän pyrkii vaikuttamaan ilmastonmuutokseen monin eri tavoin.

”Arjessa ajan polkupyörällä, kävelen ja käytän julkisia liikkumavälineitä oman auton lisäksi Kierrätän ja harkitsen kuluttamista tarkoin. Myös ajotyylini on ympäristöystävällinen.”

Kimiläinen ajaa tällä hetkellä BMW 500 -sarjan Plug in Hybridillä.

Kimiläinen ylistää suomalaisten ajotaitoa

Formulakausi on nyt tauolla, ja Kimiläinen elää ruuhkavuosiarkea Suomessa, jossa päivät pimenevät ja ajokelit muuttuvat talven tullessa yhä haastavimmiksi. Vapaa-ajan ongelmia ei ole, sillä Kimiläinen suorittaa parhaillaan kansainvälistä urheilujohtamisen tutkintoa. Kesällä hän aikoo valmistua.

Entä millaisia vinkkejä autoilun mestarikuski ja opettaja antaa suomalaisille talviautoiluun?

”Talviautoilussa kelit vaihtelevat koko ajan. On liukasta ja mustaa jäätä, välillä taas kuivaa ja kirkkaampaa. Auton ratissa on siksi oltava todella hereillä ja muistettava, että nopeusrajoituksenkaan huomioiminen ei aina riitä. On oltava ajamisen hermolla ja tunnusteltava, mikä on turvallista ja järkevää. Tilannenopeuteen on kiinnitettävä paljon huomiota. Autoilu pimeällä vaatii paljon analysointia.”

Suomalaiset ajavat Kimiläisen mielestä pääsääntöisesti todella hyvin ja fiksusti. Hän on ajokouluttanut paljon ihmisiä eri puolilta maailmaa ja pannut merkille pohjoismaalaisten kuskien taidot.  Auton hallinta ja ymmärrys ovat täällä omaa luokkaansa.

Hyvät ajotaidotkaan eivät kuitenkaan riitä, jos autonhuolto laiminlyödään.

”Vaihda renkaat ajoissa ja katso, että auto on kunnoltaan ajan tasalla ja huollettu. Näin se on turvallinen itselle ja muille kulkijoille. Tuulilasin pitää myös olla puhdas pimeällä. Talviautoilu vaatii tarkkaavaisuutta. Itse käytän aina heijastinta, kun kuljen jalan.”

Teksti: Jonna Vuokola

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä
Laakkonen
Hakuvahdit (0)