Älykäs autoilu blogi

 

 

 

Mitä kaikkea älykäs autoilu tänä päivänä tarkoittaa? Millaisia kysymyksiä tulevaisuuden autoiluun liittyy? Entä autoilu palveluna? Tässä blogisarjassa Laakkonen avaa autoilijoille selkeämpää ja kirkkaampaa kuvaa autoilusta tänään ja huomenna. Valintoja on tarjolla valtavasti ja ala kehittyy vauhdilla. Haluamme, että suomalainen autoilija pysyy turvallisesti kyydissä ja myös hieman nauttii matkanteosta.

Kuka lohduttaisi autonomistajaa?

1. maaliskuu 2019
Ei ihme, että autonostaja on hukassa! Media hämmentää ihmisiä kertomalla jatkuvasti autoiluun liittyvistä huolenaiheista, vaaroista ja uhkista. Kuka auttaisi autonomistajia ja -ostajia sekavassa ja vaikeaselkoisessa huhu- ja dataviidakossa?

Ei ihme, että autonostaja on hukassa! Media hämmentää ihmisiä kertomalla jatkuvasti autoiluun liittyvistä huolenaiheista, vaaroista ja uhkista. Kuka auttaisi autonomistajia ja -ostajia sekavassa ja vaikeaselkoisessa huhu- ja dataviidakossa?

”Etenkin voimanlähdekeskustelu sekä verotus aiheuttavat epävarmuutta kuluttajissa. Tämä ei ole hyvä asia. Itse ajattelen, että uuden auton ostaminen on ympäristöteko – niin vähäpäästöisiä ja turvallisia uudet autot tänä päivänä ovat verrattuna vanhoihin autoihin. Tämä pätee kaikkiin voimanlähteisiin”, Laakkonen-konsernin toimitusjohtaja Tero Panhelainen sanoi Alma Talentin järjestämässä Autoilun tulevaisuus -seminaarin paneelikeskustelussa.

Myös Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen haluaa kannustaa suomalaisia ostamaan uusia autoja, koska ne ovat turvallisia.

”Autoilijoilla on myös selkeästi epätietoisuutta siitä, mitä kaikkea nykypäivän autot ’osaavat’. Haastan autokauppiaat kertomaan myös kokeneille autoilijoille autojen uusista hienouksista”, Tarvainen sanoi tilaisuudessa.

Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin kaikkiaan noin 120 000 uutta henkilöautoa. Näistä autoista noin 30 prosenttia oli dieselkäyttöisä. Sähköautoja rekisteröitiin viime vuonna 776 ja lataushybridiautoja 4 932. Bensiini oli yhä selkeästi suosituin voimanlähde: bensiinikäyttöisiä autoja ensirekisteröitiin viime vuonna 84 696.

Viime vuonna ensirekisteröityjen autojen keskipäästö oli 117,4 g/km. Luku on pienentynyt vuosi vuodelta.

Autoalasta tuli nörttien valtakunta

Ultra Designin johtaja Joonas Vartolan mukaan autoilu merkitsee ihmisille edelleen merkittävää vapauden tunnetta. Ihmisten täytyy pystyä tulevaisuudessakin luottamaan siihen, että he pystyvät halutessaan liikkumaan helposti ja nopeasti paikasta toiseen.

”Minullakin on hirveä palo ajaa, mutta omistamisessa ei ole tänä päivänä mitään järkeä. Autoiluun onkin tänä päivänä olemassa hyvin monenlaisia reittejä, kuten yhteiskäyttöautot, leasing, taksit, julkinen liikenne. Näitä vaihtoehtoja ihmiset nyt käyvät läpi”, Vartola sanoi.

VTT:n erikoistutkijan Matti Kutilan mukaan tarve liikkumiselle ei muutu mutta tavat liikkua muuttuvat. Autot ovat tulevaisuudessa yhä enenevässä määrin verkottuneita ja jaettuja, niihin tulee yhä enemmän automaattisia toimintoja, vaihtoehtoisia polttoaineita tulee jatkuvasti markkinoille. Digitalisaatio tunkeutuu kaikkialle autoalaan ja muuttaa tapamme liikkua.

”Detroitissa on automessuilla perinteisesti esitelty uudet automallit ja näytetty ylpeinä ihmisille, mikä on auton nollasta sataan -kiihtyvyys. Nykyisin messuilla pääroolissa ovat erilaiset softat. Eli ollaan siellä nörttien valtakunnassa”, Kutila havainnollistaa.

Suuryritykset näyttävät suuntaa

Laakkosen Panhelaisen mielestä jälleenmyyjän näkökulmasta ratkaisumyynti on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin. Hän pitää suomalaisia suuryrityksiä valveutuneina suunnannäyttäjinä.

”Terävin kärki yritysasiakkaista ohjaa hyvin vahvasti auton käyttöä ja valintoja Suomessa. Vastuullisuutta löytyy Suomesta yllättävän paljon”, Panhelainen sanoo.

Tällä hetkellä hybridiautot ovat kaiken kaikkiaan suosittuja Suomessa. Panhelaisen mukaan ihmiset ovat myös lähteneet rohkeammin kokeilemaan uusia ominaisuuksia sellaisissa tuotteissa, joissa on kuukausierä. Panhelaisen ennustuksissa vuonna 2025 kolmannes uusista myytävistä autoista on hybridejä.

Entä onko Suomen Ilmastopaneelin tavoittelema 70 000 uutta sähköautoa joka vuosi realismia?

”Jos ei ole latauspaikkoja, eivät sähköautotkaan yleisty. Infra ratkaisee”, Ultra Designin Vartola sanoo.

Hänen mukaansa sähköautot parantavat suurten kaupunkien hengitysilmaa. Ilmastonmuutos on kuitenkin globaali muutos, johon autojen voimanlähdevalinnoilla ei ole vaikutusta.

Panhelaisen mukaan hinta vaikuttaa aina autojen yleistymiseen.

"Suomen autokanta on noin 2.7 miljoonaa autoa. Myymme vuosittain reilut 120.000 autoa. Nyt käytävään ympäristökeskusteluun viitaten ongelma ei ole myytävät uudet autot, vaan liikenteessä olevat vanhat autot. Voimanlähteestä riippumatta minkä tahansa uuden auton ostaminen on ekoteko."


Teksti: Jonna Vuokola

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä
Laakkonen
Hakuvahdit (0)