Älykäs autoilu blogi

 

 

 

Mitä kaikkea älykäs autoilu tänä päivänä tarkoittaa? Millaisia kysymyksiä tulevaisuuden autoiluun liittyy? Entä autoilu palveluna? Tässä blogisarjassa Laakkonen avaa autoilijoille selkeämpää ja kirkkaampaa kuvaa autoilusta tänään ja huomenna. Valintoja on tarjolla valtavasti ja ala kehittyy vauhdilla. Haluamme, että suomalainen autoilija pysyy turvallisesti kyydissä ja myös hieman nauttii matkanteosta.

Ostaisitko auton kännykällä?

12. huhtikuu 2019
Kuvittelitko, että auto on suomalaisille aivan liian suuri ostopäätös tehtäväksi mobiililaitteella? Tilastot Laakkosen verkkokaupasta kertovat täysin toista tarinaa: mobiilaitteiden osuus autokauppaan liittyvässä asioinnissa kasvaa kohinalla.



Laakkonen on tehnyt sähköistä autokauppaa ja kehittänyt verkkopalveluaan menestyksekkäästi jo useamman vuoden ajan. Kuluvan vuoden aikana verkko-ostosten määrä on kasvanut selkeästi edellisvuoteen nähden. Myös mobiililaitteiden käyttö yleistyy verkkokaupassa: viimeisen vuoden aikana peräti 30 prosenttia verkkokaupassa tehdyistä ostoista tehtiin mobiilisti. Laakkosen verkkopalvelussa asioi kuukausittain yli 300 000 ihmistä.

Kuvittelitko, että auto on suomalaisille aivan liian suuri ostopäätös tehtäväksi mobiililaitteella? Tilastot Laakkosen verkkokaupasta kertovat täysin toista tarinaa: mobiililaitteiden osuus autokauppaan liittyvässä asioinnissa kasvaa kohinalla.

”Viimeisen vuoden aikana verkko-ostaminen mobiililaitteella on kasvanut silmissä. Verkko-ostoista peräti 30 prosenttia on tehty mobiilisti viimeisen vuoden aikana”, Laakkonen-autokonsernin markkinointijohtaja Tea Koivisto kertoo.

Hänen mukaansa kasvu edellisvuoteen nähden on selkeä. Vielä vuotta aiemmin verkko-ostoksista 20 prosenttia tehtiin mobiililaitteilla.

”Monelle tulee varmasti yllätyksenä, että mobiililaitteet ovat tänä päivänä luonteva osa autokauppaa. Olemme tehneet autokauppaa menestyksekkäästi mobiililla jo pidemmän aikaa.”

Laakkonen on kehittänyt verkkopalveluaan pitkään ja tehnyt autokauppaa verkossa jo useita vuosia. Verkko-ostamisen suosio on kasvanut tasaisesti.

Autokauppa uudistuu vauhdilla

Viimeisen vuoden aikana mobiililaitteet nousivat myös ensimmäistä kertaa suurimmaksi laiteluokaksi Laakkosen palvelussa: peräti 42 prosenttia kaikista verkkosivuille tehdyistä käynneistä tehtiin älypuhelimella. Kun tablet-liikenne lasketaan mukaan, mobiililaitteiden osuus oli noin 60 prosenttia.

Koivisto uskoo, että lähivuosina mobiiliostaminen sekä sähköinen autokauppa ylipäätään yleistyvät entisestään.

”Monet seikat tukevat tätä kehitystä. Liikkuva elämäntapa edellyttää joustavuutta myös maksuvälineiltä. Myös palveluistuminen lisää mobiilimaksamisen suosiota”, Koivisto kertoo.

Mielikuvissa autokauppa on edelleen perinteinen ala, jossa kauppa syntyy pitkän pohdinnan ja pyörittelyn jälkeen kivijalkakaupassa. Todellisuudessa autoalalla tapahtuu nyt valtavasti kiinnostavia asioita. Autokauppa uudistuu vauhdilla ja kuluttajalle on tarjolla hyvin erilaisia tapoja asioida autokaupassa.

”Jo pitkään autonostajan on ollut helppo etsiä taustatietoa ja automyyjälle voi esittää kysymyksiä vuorokaudenajasta riippumatta kotisohvalta. Samalla tavoin yhä useammalle on luontevaa tehdä suuriakin päätöksiä mobiilisti laitteella, joka on aina mukana”, Koivisto kertoo.

Teksti: Jonna Vuokola

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä
Laakkonen
Hakuvahdit (0)