Liikkeemme ovat suljettuina to 13.5.2021. Poikkeuksena Jumbon liikkeemme, joka palvelee klo 12-17. Aurinkoista Helatorstaita!

Vaateostoksilta autokauppaan.

Lauantaina moni perhe suuntaa kauppakeskukseen ostoksille ja aikaa viettämään. Uskaltaisiko samalla reissulla poiketa tutustumaan autoliikkeen tarjontaan ja ehkä jopa koeajamaan uutta autoa? Jumbon BMW-liikkeen johtaja Jori Andberg kannustaa suomalaisia astumaan rohkeasti peremmälle autokauppaan kyselemään ja unelmoimaan uudesta autosta.

Saako autokauppaan tulla vain katsomaan autoja ja haaveilemaan uudesta autosta? Laakkosen kauppakeskus Jumbon BMW-liikkeen johtaja Jori Andberg vastaa kysymykseen myöntävästi. Hän kannustaa suomalaisia astumaan rohkeasti sisälle autokauppaan katsomaan, kyselemään ja koeajamaan autoja. Korona-aikana liikkeet ovat myös panostaneet kohtaamisten sekä koeajojen turvallisuuteen erityistoimin.

Auton ostaminen on suomalaisille suuri päätös eikä kauppaan ole perinteisesti rynnätty spontaanisti tai hetken huumassa. Andberg aikoo tehdä kaikkensa, että kynnys sisälle autokauppaan madaltuisi. Keinoja tähän on erilaisia. Jo nyt Jumbon BMW-liikkeen ovensuussa on näyttävästi esillä vaatteita ja golfvarusteita.

”Naapurissamme on Stockmann ja liikkeemme lähellä on luontainen asiakasvirta. Vaatteet ja lifestyle-tarvikkeet ovat yksi tapa saada kauppakeskusasiakkaat astumaan autokauppaan. Tähän olemme panostamassa yhä enemmän ja esimerkiksi BMW-vaatevalikoimamme laajenee lähiaikoina”, Andberg kertoo.

Mikä on kokeneen autoalan ammattilaisen mielestä suurin ero tavallisen, yleensä hieman kauempana taajamissa sijaitsevan autoliikkeen, ja kauppakeskuksessa sijaitsevan autokaupan välillä?

”Juuri se, että kauppakeskukseen tulee paljon asiakkaita, jotka eivät ole ehtineet vielä miettiä auton vaihtoa – heiltä puuttuu etukäteen mietitty syy tulla autoliikkeeseen. Myyjä pääsee kauppakeskusmiljöössä erottumaan myyntitaidoillaan. Asiakaskokemus korostuu Jumbon liikkeessä. Miten saada asiakas innostumaan ja koeajamaan auto?”

Autokauppa liikkuu sinne, missä ihmiset viettävät aikaansa

Maailmallakin autoliike ostoskeskuksessa on toistaiseksi melko harvinainen ilmestys. BMW:llä oli vahva tahto, että suuri suomalainen jälleenmyyjä lähtisi tekemään täysin uudentyyppistä autokauppaa Suomessa. Laakkosen omistajaperhe innostui ideasta ja uskoi siihen. Tulevaisuuden autokauppa on siellä, missä ihmiset liikkuvat vapaa-ajallaan.

”Uskomme, että tulevaisuus kehittyy tähän suuntaan. Erotumme tällä positiivisesti kilpailijoista ja rakennamme omaa edelläkävijyyttämme. Laakkoselta tämä edellytti suurta panostusta. Asiakkailta olemme saaneet todella positiivista palautetta”, Andberg kertoo.

Jumbon liikkeessä on myös käytössä BMW Product Genius -konsepti. Liikkeen genius on Alex Lehtinen, jonka tehtävänä ei ole myydä autoja vaan palvella asiakkaita ja kertoa tuotteista syvällisemmin. Andberg uskoo myös tällaisen palvelun houkuttelevan ihmisiä liikkeeseen. Vastaavaa konseptia ei ole esimerkiksi Audilla tai Mercedes-Benzillä. 

”Genious pystyy kertomaan esimerkiksi varusteisiin ja turvallisuuteen liittyvistä asioista. Hän tarjoaa ihmisille uusia näkökulmia autoiluun ja rakentaa keskusteluita, joista ammentaa tuoreita autoiluun liittyviä ajatuksia”, Andberg kertoo.

Hän myös muistuttaa, ettei koeajo uudenuutukaisella BMW:lla maksa mitään. Jumbon liikkeessä on esillä kymmenen autoa.

”Jumbon ylätasanteelta on todella helppo lähteä koeajelulla autollamme. Tämä tuo uudenlaisen, innostavan lisän viikonloppuohjelmaan. Aukioloaikamme ovat myös laajemmat kuin perinteisessä autokaupassa, sillä noudatamme kauppakeskuksen aukioloaikoja. ”

”Hienointa on tunne, kun saa vaikuttaa toisen elämään”

Andberg itse on edennyt automyyjästä myynti- ja liikkeenjohtajaksi. Antautuminen myyntityölle on ollut hänelle aina tärkeää. Myyntityö edellyttää ihmiseltä tietynlaista luonnetta ja asennetta.

”Pitää nauttia siitä, että saa olla aidossa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa ja löytää heille oikeita ratkaisuja. Tässä työssä pitää pystyä samastumaan ihmisten erilaisiin elämäntilanteisiin, asettua toisen ihmisen rooliin. Ykkösjuttu minulle ei ole koskaan ollut kaupan klousaaminen vaan se tunne, kun pystyy vaikuttamaan toisen ihmisen elämään. Kun asiakas nauttii, niin myyjäkin nauttii.”

Myyntityössä mennään välillä lujaa ja kaikki näyttää hyvältä, sitten voi eteen tulla ulkopuolisia, itsestä riippumattomia asioita, jotka saattavat hidastaa kaupankäyntiä. Siksi työ vaatii Andbergin mukaan paljon positiivista asennetta.

Se, että Laakkonen on perheyritys, merkitsee Andbergille paljon.

”Olen aina ollut ylpeä työnantajastani. Omistajat ovat aidosti kiinnostuneita työntekijöistä ja siitä, miten toimintaa voi kehittää ja asioita tehdä paremmin. Minulle perheyrittäjyys on tärkeä lisäarvo.”

”Uskolliset asiakkaat ovat meille toinen kantava voima, siksi asiakaspalveluun on välttämätöntä panostaa”, Andberg lisää.

Esimiehenä aloittaessaan Andberg huomasi aluksi kaipaavansa myyntityötä.

”Nyt nautin alaisteni onnistumisista, saan positiivisia tunteita, kun näen heidän onnistumisiaan.”

Teksti: Jonna Vuokola

Lue lisää