Korona-aika saa ihmiset pohtimaan suuria päätöksiä.

 

Laakkosen BMW-liikkeen automyyjä Pavel Poliakov haluaa, että auton myyntiprosessi on asiakkaalle nautinto. ”Kun asiakas ostaa auton, hänen täytyy hymyillä päätöksen tehtyään.” Poliakovin mukaan korona on tehnyt myyntityöstä entistä haastavampaa ja hienovaraisempaa. Ihmiset haluavat vastauksia nopeasti, ja kysymyksiä tulee useiden eri kanavien kautta.

Laakkosen BMW-liikkeen automyyjä Pavel Poliakov tekee aina kaikkensa, että auton ostaminen olisi asiakkaalle hieno hetki.

Millainen automyyjä Poliakov tarkemmin ottaen itse on?

”Olen saanut hyvää palautetta siitä, että huomioin asiakkaan toiveita. Olen myös systemaattinen ja sinnikäs. Minulle tämä on oikea tapa harjoittaa ammattia”, Poliakov kertoo.

Automyyjän työtä hän kuvailee vaativaksi. Työ edellyttää paineensietokykyä. Kiireen keskellä täytyy muistaa ja ehtiä erilaisia asioita, kuten asiakastapaamiset, tarjouspyyntöihin vastaaminen, tilausten tekeminen ja päivittäminen. Kiire ei kuitenkaan saa koskaan näkyä asiakkaalle.

”Moni kuvittelee, että automyyjä vain istuskelee, vaikka todellisuus on jotain aivan muuta. Itseäni helpottaa prosessin luominen ja siitä kiinni pitäminen. Kun prosessi on luotu, täytyy vain mennä sen mukana. Näin itse hallitsen ruuhkatilanteita.” 

Poliakovin mielestä suomalaisten kannattaisi hyödyntää auton valinnassa tunteita paljon nykyistä enemmän.

”Itse näin ennen auton hankkimista unia omasta tulevasta autostani. Ulkomailla ihmiset ostavat paljon enemmän fiiliksen pohjalta autoja ja toteuttavat auton ostamisessa unelmiaan.”

Poliakovin edustama BMW on yksi maailman kysytyimpiä ja vahvimpia unelmabrändejä.

”BMW:ssa ihmiset ostavat myös viimeisteltyä ajomukavuutta ja designia – saman luksuksen täytyy heijastua myös myyntiin; asiakkaan pitää voida nauttia koko ostoprosessista.” 

Puku päällä töihin

Poliakov tietää, mistä puhuu. Ennen nykyistä työtään BMW-myyjänä hän myi neljä vuotta miestenpukuja Hugo Bossin liikkeessä Helsingissä. Tänä aikana hän myös suoritti verkkopohjaisen opiston, Hugo Boss Universityn. Kaikki asiat Bossin myymälässä ja myynnissä olivat by the book, sooloilu ei ollut sallittua. Ohjeet tulivat Saksasta.

”Pölyä tai sormenjälkiä ei saanut näkyä missään. Helteelläkin myyjällä piti olla päällään puku, jossa napit olivat kiinni, sekä solmio ja liina. Kaikki päällämme oli tietenkin omaa merkkiä – myyjät olivat brändilähettiläitä.”

Nykyinen työ huippubrändi BMW:n parissa on vapaampaa. Työ on myös yrittäjämäisempää: palvelun tyyli riippuu paljon myyjästä, eikä Suomen BMW-liikkeessä ole myyjillä pukupakkoa.

”Itse asiassa olen ainut myyjä, jolla on aina puku päällä. Maailmalla vastaavissa töissä on tiukka pukukoodi ja olen nähnyt, miten maailmalla pukeudutaan. Omalla pukeutumisellani voin viestittää huippuluokan palvelusta”, Poliakov kertoo.

Laakkonen työnantajana saa Poliakovilta vuolaita kehuja. Yrittäjämäinen työkulttuuri sopii hänelle. Ihmiset saavat olla erilaisia ja hoitaa asioita omalla tyylillään.

”Minulla on hyvät esimiehet, jotka kuuntelevat ja tsemppaavat – eivätkä pelkästään vaadi ja mittaa suoritusta. Työkaverit ja ilmapiiri ovat mukavat. ”

Osalla on nyt aikaa pysähtyä pohtimaan auton hankkimista

Koronan aikana Laakkonen on ottanut käyttöön etämyyntichatin sekä kotiinkuljetuspalvelun uuden auton hankkineille. Poliakovin mukaan korona on tehnyt myyntityöstä entistä haastavampaa ja hienovaraisempaa. Ihmiset haluavat vastauksia nopeasti, ja kysymyksiä tulee useiden eri kanavien kautta.

Turvallisuudesta huolehtiminen asiakastyössä on myös saanut uusia ulottuvuuksia. Asiakkaisiin on pidettävä kohdatessa turvallinen välimatka ja hansikkaiden käyttö on itsestäänselvyys esimerkiksi autojen luovutuksessa.

”Koronan aikana on entistä tärkeämpää pitää asiakkaasta huolta. Esimerkiksi auton luovutuksissa asiakkaalla pitää olla turvallinen olo.” 

”Olen huomannut, että osalla ihmisistä on nyt enemmän aikaa pysähtyä miettimään suuria päätöksiä, kuten auton hankkimista. Osa tekee puutarhatöitä tai remontoi, osa taas alkaa pohtia auton vaihtamista. Vaikka moni asia tuntuu epävarmalta, elämä silti jatkuu.”

Automyynti vaatii sinnikkyyttä ja systemaattisuutta

Poliakov näkee sekä yhtäläisyyksiä että eroja luksusvaatteiden ja -autojen myynnissä. Huippubrändien myyjän pitää aina antaa kaikkensa myyntityössä. Autojen ja vaatteiden elinkaari myynnissä on kuitenkin aivan eripituinen.

”Jonkun tietynlaisen räätälöidyn auton toimitusaika voi olla jopa vuoden. Myyjän pitää olla koko tämän ajan hereillä ja pitää asiakkaalle yllä tunnetta, että tilaus on hoidossa ja etenee. Asiakas ei saa kokea olevansa unohdettu, vaikka prosessi kestääkin.”

Hyvää kannattaa odottaa. Poliakov vertaa autoa partneriin, jota tavataan päivittäin ja joka huolehtii omistajansa ajomukavuudesta ja turvallisuudesta.

”Toivon enemmän nautintoa ja tunnetta suomalaisille mukaan autonostamiseen. Itse teen kaikkeni, että uuden auton ostaminen on iso ja unohtumaton hetki ihmiselle.”


Teksti: Jonna Vuokola

Lue lisää