Reetta Laakkonen haluaa säilyttää perheyhtiön tunnelman.

Laakkosen hallituksen puheenjohtaja Reetta Laakkonen:

”Haluan säilyttää perheyhtiön tunnelman”

Reetta Laakkosen varhaisissa lapsuuden muistoissa isä Yrjö teki paljon töitä, jolloin Reetta ja muut suvun lapset leikkivät autoliikkeessä iloisesti keskenään. Joensuun Autokalusto oli aluksi pieni perheyritys, jossa kaikki tunsivat toisensa. ”Vaikka olemme kasvaneet vuosikymmenien aikana aivan eri mittaluokan yritykseksi, haluamme säilyttää henkilökuntaa arvostavan ilmapiirin ja perheyhtiön tunnelman.”

Laakkonen-perheyrityksen nykyisen hallituksen puheenjohtajan Reetta Laakkosen varhaisissa lapsuuden muistoissa isä Yrjö Laakkonen teki paljon töitä, jolloin Reetta ja muut suvun lapset leikkivät autoliikkeessä iloisesti keskenään. Joensuun Autokalusto oli aluksi pieni perheyritys, jossa kaikki tunsivat toisensa ja tunnelma oli sen mukainen. Vanhemmat ja lähisukulaiset työskentelivät kaikki omassa autoalan perheyrityksessä.

Reetan isoisä Tauno Laakkonen ja setä Reino Laakkonen perustivat Joensuun Autokaluston vuonna 1960. Aluksi perheyhtiön valikoimissa olivat brittiläiset automerkit Sunbeam, Hillman ja Humber sekä Commer-pakettiauto. Myös Volkswagen oli mukana edustuksessa lähes alusta alkaen.

Reetan isä Yrjö meni yritykseen töihin heti armeijan käytyään ja vuonna 1965 hänestä tuli veljensä Erkin kanssa autoyhtiön osakkaita. Reetan veli Jyrki johti yhtiötä lähes 20 vuotta, kunnes menehtyi vuonna 2016 nopeasti edenneeseen sairauteen vain 50-vuotiaana.

Reetta itse meni yritykseen ensimmäisen kerran kesätöihin 14-vuotiaana tekemään varaosien kirjanpitoa.

”Juhlavuosi herättää nöyryyttä ja arvostusta menneitä aikoja ja edellisten sukupolvien tekemää työtä kohtaan. Meillä on takanamme pitkä matka ja perinteitä, mutta kuljemme ja suuntaamme katseemme eteenpäin. Meille on tärkeää kehittää palveluitamme jatkuvasti vastaamaan nykyasiakkaidemme tarpeita”, hän sanoo.

Laakkonen haluaa edelleen olla kasvollinen perheyritys henkilökunnalleen, yhteistyökumppaneilleen ja päämiehilleen.

”Vaikka olemme kasvaneet aivan eri mittaluokan yritykseksi, haluamme säilyttää henkilökunnan arvostamisen ilmapiirin sekä perheyhtiön tunnelman. Haluamme olla mahdollisimman läsnä. Henkilökunnan, asiakkaiden, päämiehien ja yhteistyökumppaneiden luottamus on meille ensiarvoisen tärkeä asia. Haluan myös kiittää lämpimästi kaikkia heitä yhteisestä taipaleestamme.”

Uusi auto on turvallinen ja älykäs

Automaailman keskellä kasvaneelle Reetalle ei ole tärkeää, että oma auto olisi aina viimeisintä mallia. Ajomukavuus ja matkanteko ratkaisevat. Reetan ensimmäinen oma auto oli Mazda 323, jolla kilometrejä alkoi kertyä vauhdilla heti, kun ajokortti oli suoritettu.

”Muistan sen valtavan vapauden ja itsenäisyyden tunteen. Ei tarvinnutkaan enää mennä joka paikkaan polkupyörällä tai bussilla.”

Nykyisin Laakkosen hallituksen puheenjohtaja ajaa maasturilla. Se sopii hänelle, koska maasturilla pystyy ajamaan mökille myös Pohjois-Karjalan välillä vaativissakin talviolosuhteissa.

”Mukaan mahtuvat raivaussaha ja muita työkaluja. Nautin mökillä puuhastelusta. Se rentouttaa, kun itse määrittää työn aikataulun, ei ole mihinkään kiire ja työn jälki näkyy konkreettisesti.”

Perheyrittäminen on hänelle elämäntapa, ei pelkästään työ. Ammatissaan Reetta seuraa valppaasti autoalan ja eri autobrändien kehitystä. Ala elää mielenkiintoisia aikoja.

”On huikea seurata esimerkiksi ilmastoystävällisempien autojen ja uusien käyttövoimien kehitystä. Suunta on ehdottomasti oikea. Toisaalta autoilijaa tämä kaikki saattaa häkellyttää: on bensiiniä, dieseliä, hybridiä, kaasua ja sähköä – mitä tämä kaikki tarkoittaa itselleni? Oikea valinta on aina autoilijan itsensä määriteltävissä, eikä tämä ole helppo tehtävä”, Reetta sanoo.

Kuluttajat ovat digitaalisuuden myötä yhä tuotetietoisempia, kun erilaisiin vaihtoehtoihin voi perehtyä omalta kotisohvalta. Teknologian kehittymisen myötä uudet autot ovat turvallisia ja yhä älykkäämpiä. Suomessa on kuitenkin Pohjois-Euroopan vanhin autokanta.

”Tilanteen muuttamiseksi tarvitsisimme monenlaisia linjauksia valtiovallan suunnalta. Yhtenäinen suunta olisi nyt tärkeä. Uudet autot ovat ympäristöystävällisiä ja turvallisia, lisäksi ne tarjoavat nykyaikaisia palveluita. Erilaiset connectivity-palvelut ovat jo nyt tätä päivää ja tulevaisuudessa autot myös keskustelevat kuljettajan kanssa yhä enemmän ja nykyistä laaja-alaisemmin.”

Uusia sukupolvia ja jatkuvaa kehitystyötä 

Entä millaisena Reetta näkee Laakkosen ja autoalan seuraavat 60 vuotta?

”Kuusikymmentä vuotta on valtavan pitkä aika alalla kuin alalla. Ilman kristallipalloa on mahdotonta sanoa, millaista autoilu tuolloin on. Digitalisaatio ja teknologia kehittyvät vauhdilla. Täysin itseohjautuvien autojen yleistymisen uskon vievän vielä paljon aikaa, vaikka robottiautoista on puhuttu pitkään. Kyse ei ole vain turvallisuudesta ja teknologian kehittymisestä, vaan myös siitä, mitä ihmiset kaipaavat. Monelle ihmiselle autolla ajaminen ja matkanteko on nautinto, joka tuo vapauden tunteen ja irrottaa arjen hektisyydestä.”

Juhlavuonna 2020 Laakkosella on jo neljäs sukupolvi aktiivisesti mukana yhtiön toiminnassa - Jyrki Laakkosen pojat Joona ja Tommi Laakkonen sekä Reetan pojat Matias ja Markus Laine.

”Tietysti toivon, että perheyhtiömme näkisi yhä uusia sukupolvia. Haluamme yhtiönä pysyä kehityksen kyydissä, uudistua ja innovoida. Kuka tietää, vaikka autot lentäisivät ilmassa vuonna 2080.”


Yhteiskuvassa Reetan kanssa omistajasuvun nuoret vasemmalta lähtien Tommi Laakkonen, Ville Laakkonen, Kalle Laakkonen, Joona Laakkonen ja Janne Laakkonen.

Teksti: Jonna Vuokola

Lue lisää