Sähköauton toimintavarmuus

Miten maksimoida sähköautolla ajettavien matkojen pituus?

Sähköauton toimintasäteeseen vaikuttavat monet tekijät, kuten tien ominaisuudet, sääolot, ajotapa ja lisäkuorma. Parhaimmillaan täyssähköautojen toimintasäde yltää yli 600 kilometriin. Toimintasäteen pidentäminen on helppoa ja jokainen autoilija pystyy tietyssä määrin vaikuttamaan siihen, miten pitkälle autolla voi ajaa.

Sähköautot pystyvät varastoimaan jarrutuksessa syntyneen energian akkuun, mikä osaltaan kasvattaa toimintasädettä. Tällä hetkellä sähköautojen toimintasäde vaihtelee auton mallista, ajotavasta, tien ominaisuuksista, sääoloista ja lisäkuormasta riippuen noin 100 kilometristä jopa 600 kilometriin. Seuraavaksi esittelemme yleisimpiä tekijöitä, jotka huomioimalla voit maksimoida sähköautosi toimintasäteen ja pidentää sähköistä ajonautintoasi.

Ajotapa

Kaksi keskeisintä tekijää, jotka vaikuttavat sähköauton toimintasäteeseen, ovat nopeus ja kiihdytys. Mitä aggressiivisempi ajotapa, sitä enemmän voimaa akulta vaaditaan – nopeuden kaksinkertaistuessa toimintasäde puolittuu. On myös hyvä muistaa, että jokainen kiihdytys kuluttaa energiaa.

Kiinnitä huomiota ajotapaasi ja pidennä autosi toimintasädettä:

Automalli ja akun kapasiteetti

Eri automallit kuluttavat mallista ja auton akun koosta riippuen eri määrän sähköä, mikä vaikuttaa ratkaisevasti auton toimintasäteeseen. Kunkin sähköautomallin suorituskyky ilmoitetaan auton teknisissä tiedoissa. Ennen sähköauton ostamista kannattaakin perehtyä tarkasti auton teknisiin tietoihin, jotta omiin tarpeisiin löytyy sopiva ajoneuvo. Laakkosen asiantuntijoilta saat apua ja neuvoja sähköauton valinnassa.

Vuodenaika ja lämpötila

Ulkolämpötila vaikuttaa sähköauton akkuun, sillä akut viihtyvät parhaiten sopivassa lämpötilassa, jossa ei ole liian kylmä tai kuuma. Akut kuitenkin kehittyvät koko ajan huimaa vauhtia, eikä esimerkiksi alhainen lämpötila vaikuta enää sähköauton toimintasäteeseen yhtä paljon kuin aiemmin. Lähtökohtaisesti sähköautot toimivat myös pakkaskeleillä hyvin. Kovimmilla pakkasilla niiden toimintamatka lyhenee kuitenkin noin 20–30 prosenttia, sillä sähköautot tarvitsevat pakkaskeleillä enemmän energiaa. Toimintasäteeseen vaikuttavat pakkasella muun muassa matkustamon lämmitys, pakkasilman suurempi ilmanvastus, loskainen tie ja talvirenkaiden huonompi rullaaminen.

Koska oikein kylmä akku latautuu hitaammin, kannattaa auto kytkeä kylmällä ilmalla lataukseen aina ajon päätteeksi, jolloin akku on valmiiksi lämmin ja vastaanottaa virtaa normaaliin tapaan. Joissakin sähköautoissa oleva ilmalämpöpumppu pienentää merkittävästi lämmitykseen kuluvan sähkön tarvetta.

Lisäpaino

Auton paino vaikuttaa suoraan toimintasäteeseen. Ennen matkalle lähtöä kannattaa kaikki ylimääräinen paino karsia pois, poistaa lisävarusteet, joille ei ole käyttöä sekä varmistaa, ettei takapenkillä tai tavaratilassa ole tarpeettomia tavaroita.

Rengaspaine

Jotta sähköauton toimintasäteestä saa irti parhaan mahdollisen hyödyn, on tärkeä varmistaa, että renkaissa on oikeat paineet. Liian tyhjät renkaat kuluttavat enemmän energiaa ja lyhentävät huomattavasti matkaa, jonka täydellä latauksella voi ajaa. Rengaspaineet kannattaa tarkistaa vähintään kerran kuussa tai ennen pitkälle ajomatkalle lähtemistä. Jos paineet ovat alhaiset, täytä renkaat suosituspaineisiin lähimmällä huoltoasemalla.

Ilmastointijärjestelmä ja lämmitys

Ilmastoinnin ja sisätilalämmittimen käyttö vaikuttavat myös sähköauton toimintasäteeseen. Ilmastointijärjestelmä kuluttaa energiaa, ja erittäin kylmällä säällä akkujen lämpimänä pitämiseen tarvitaan sähköä. 

Matkustamon lämmitys lyhentää hieman sähköauton toimintasädettä. Ennen ajoon lähtöä kannattaakin käyttää sisätilanlämmitintä, jotta matkustamon lämmitykseen tarvitaan mahdollisimman vähän sähköä ajoakustosta ja matkustus on mukavaa. Sähköautoista löytyy myös integroitu sisätilan pysäköintilämmitys, joka saa energiansa auton akusta. Jos auto on latauksessa, otetaan lämmitykseen tarvittava energia sähköverkosta. On hyvä huomioida, että tällöin auton akkua ei ladata.