Liikkeemme ovat suljettuina maanantaina 6.12. Hyvää itsenäisyyspäivää!

 

 

Älykäs autoilu blogi

 

 

 

Mitä kaikkea älykäs autoilu tänä päivänä tarkoittaa? Millaisia kysymyksiä tulevaisuuden autoiluun liittyy? Entä autoilu palveluna? Tässä blogisarjassa Laakkonen avaa autoilijoille selkeämpää ja kirkkaampaa kuvaa autoilusta tänään ja huomenna. Valintoja on tarjolla valtavasti ja ala kehittyy vauhdilla. Haluamme, että suomalainen autoilija pysyy turvallisesti kyydissä ja myös hieman nauttii matkanteosta.

Bensa, diesel, sähkö vai kaasu? – Käyttövoiman valinta lähtee liikkeelle auton ostajan tarpeista.

15. joulukuu 2020
Itselleen järkevän käyttövoiman valintaan vaikuttaa etenkin se, minkä kokoisen auton asiakas tarvitsee ja paljonko hänelle kertyy vuodessa ajokilometrejä.

Käyttövoimien kirjo on laaja, joten ei ihme, jos auton ostajan pää on joskus pyörällä. Mistä tietää, mikä käyttövoima on itselle paras ratkaisu? Laakkosen jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Järvinen neuvoo, mihin käyttövoiman valinnassa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.

Sopivan käyttövoiman valinta lähtee aina liikkeelle auton ostajan henkilökohtaisesta käyttötarpeesta.

”Teemme Laakkosella kartoituksen, jossa selvitämme asiakkaan autotarpeet ja -toiveet. Itselleen järkevän käyttövoiman valintaan vaikuttaa etenkin se, minkä kokoisen auton asiakas tarvitsee ja paljonko hänelle kertyy vuodessa ajokilometrejä”, Laakkosen jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Järvinen kertoo.

Lisäksi on tärkeä tietää, ajetaanko autolla pääsääntöisesti kaupungissa vai maanteillä, pitääkö autolla pystyä vetämään peräkärryä, onko autoa mahdollista ladata kotona tai työpaikalla sekä tarvitseeko autoon mahtua jääkiekkokassi tai koirankuljetushäkki.

Järvisen mukaan asiakkaat ottavat nykypäivänä asioista hyvin selvää ennen autokaupoille tuloa ja kysyvät myyjiltä rohkeasti, mikä olisi heille paras valinta. 

Bensiini yhä yleisin, hybridin suosio kasvussa 

Suomen tieliikenteen yleisimmät käyttövoimat ovat edelleenkin bensiini ja diesel. Lähes 70 prosenttia maamme käytössä olevista henkilöautoista on bensiinikäyttöisiä. 

”Karkeasti jaoteltuna bensa-auto on usein edullisin vaihtoehto, jos ajoa tulee alle 20 000 kilometriä vuodessa. Diesel puolestaan sopii autoilijalle, joka ajaa paljon pitkiä matkoja”, Järvinen toteaa.

Bensiinin ja dieselin rinnalle on tullut myös vaihtoehtoisia käyttövoimia, kuten sähkö, kaasu ja etanoli, sillä liikenteen hiilidioksidipäästöjen ja ilman laatua heikentävien päästöjen vähentämistavoitteet edellyttävät uusiutuvien energianlähteiden hyödyntämistä.

”Autokauppa on ollut pari vuotta käymistilassa ja auton ostajat odottelevat, millainen auto kannattaisi ostaa. Nyt näyttää siltä, että hybridi on noussut autoilijoiden keskuudessa suosituksi vaihtoehdoksi”, Järvinen kertoo.

Tähän vaikuttaa muun muassa se, että hybridi on helppo välivaihe siirryttäessä kohti ympäristöystävällisempää autoilua. Valikoima myös monipuolistuu koko ajan. Kaikilta Laakkosen edustamilta merkeiltäkin löytyy mallistostaan monipuolisesti erilaisia käyttövoimia.

”Kustannustehokas hybridi sopii autoilijalle, joka taittaa matkansa päivittäin sähköajolla ja pystyy lataamaan autonsa joko kotona tai työpaikalla. Sähköllä ajettaessa ei myöskään tule lähipäästöjä, joten hybridi on ympäristöystävällinen valinta. Pidemmät loma- ja mökkimatkat pääsee sitten ajamaan polttomoottorilla.”

Vaivatonta ja kustannustehokasta autoilua

Auton ostajien kynnys siirtyä täyssähköautoon on hybridiä huomattavasti korkeampi.

”Yksi suurimmista syistä on sähköllä ajamisen toimintamatka. On totuttu, että dieselillä pääsee yhdellä tankillisella jopa tuhat kilometriä. Sähköauto sen sijaan pitäisi ladata aina silloin, kun siihen on mahdollisuus. Tämä ajatusmallin muutos vaatii aikaa”, Järvinen sanoo ja jatkaa:

”Sähköautot ovat hiljaisia, lähtevät tasaisesti liikkeelle ja kiihtyvät hyvin – ne ovat erittäin vaivattomia ajaa. Sähköauto sopii paljon ajavalle, sillä sen tuomat kustannus- ja ympäristösäästöt syntyvät edullisista ajokilometreistä. Parhaan hyödyn sähköautosta saa irti, jos päivittäinen työmatka on pitkä ja latausmahdollisuus löytyy kodin lisäksi työpaikalta.”

Kaasuauto sen sijaan on Järvisen mukaan hyvä kompromissi niille, jotka pystyvät tankkaamaan kaasua helposti.

”Kaasuauto on kustannustehokas käyttövoimavaihtoehto, ja biokaasulla ajettaessa päästötkin ovat bensiiniä ja dieseliä pienemmät. Kaasuautoa harkitsevan kannattaa kuitenkin tarkistaa lähin tankkausasema, jos haluaa pitää arjen sujuvana”, Järvinen muistuttaa.

Vihreästä autoilusta kiinnostuneen autoilijan kannattaa pitää mielessään myös erilaiset biopolttoaineet, jotka korvaavat bensiiniä ja dieseliä. Esimerkiksi uusiutuva diesel tarjoaa vaihtoehdon ympäristöystävällisestä autoilusta kiinnostuneelle, joka ei kuitenkaan halua sijoittaa biokaasuun tai sähköautoon.

”Hinnoittelu ja verotus vaikuttavat meillä hyvin pitkälti siihen, millaisia autoja ihmiset ostavat. Myös lähipiirin autohankinnoilla on ratkaiseva vaikutus valintaan.”

Lue Laakkosen opas käyttövoiman valintaan tästä >>

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä
Hakuvahdit (0)