Älykäs autoilu blogi

 

 

 

Mitä kaikkea älykäs autoilu tänä päivänä tarkoittaa? Millaisia kysymyksiä tulevaisuuden autoiluun liittyy? Entä autoilu palveluna? Tässä blogisarjassa Laakkonen avaa autoilijoille selkeämpää ja kirkkaampaa kuvaa autoilusta tänään ja huomenna. Valintoja on tarjolla valtavasti ja ala kehittyy vauhdilla. Haluamme, että suomalainen autoilija pysyy turvallisesti kyydissä ja myös hieman nauttii matkanteosta.

Opas sähköauton lataamiseen

10. lokakuu 2021
Miten ja missä sähköauto kannattaa ladata? Entä mitä latauksessa tulee ottaa huomioon? Sähköauton lataus on varsin helppoa ja vaivatonta – etenkin jos lataaminen onnistuu kotona. Nappaa talteen neuvomme sähköauton lataamiseen liittyen ja nauti huolettomista, sähköisistä kilometreistä.

Toisin kuin polttomoottoriautojen kanssa sähköauton kohdalla harvoin odotetaan, että akku on täysin tyhjä ennen lataamista. Useimmiten autoon ladataan aina öisin se ajomatka, joka päivän aikana on kulutettu, jolloin sähköauton akku on vähällä vaivalla joka aamu täynnä. Monille autoilijoille kuitenkin riittää ladata autoa kerran tai kaksi viikossa.

Vaihtovirta ja tasavirta – miten nämä vaikuttavat lataukseen?

Täyssähköauton akku voidaan ladata joko vaihtovirralla (AC) tai tasavirralla (DC). Vaihtovirtalatauksessa virta kulkeutuu akkuun auton sisäisen laturin kautta, kun taas tasavirtalatauksessa virta syötetään suoraan akkuun.

Nopein vaihtoehto sähköauton lataamiseen on niin kutsuttu pikalataus, jossa käytetään auton ulkopuolista tasavirtalaturia. Osa julkisista latauspisteistä on pikalatauspisteitä, ja pikalataus onkin kätevä ja helppo tapa täydentää akun varausta tien päällä. On hyvä muistaa, että kaikki ladattavat ajoneuvot eivät kuitenkaan sovellu pikaladattaviksi.

Kun auton akkua ladataan vaihtovirralla, täytyy vaihtovirta ensin muuntaa tasavirraksi. Muuntaminen tapahtuu joko ajoneuvon sisäisellä OBC-latauslaitteella tai ulkoisella tasavirtalatauslaitteella. Vaihtovirran muuntaminen tasavirraksi vie kuitenkin aikaa, mistä johtuen vaihtovirtalataus on tasavirtalataukseen verrattuna hitaampaa.

Kotona, työpaikalla vai julkisella latauspisteellä – missä sähköauto ladataan?

Sähköauton lataaminen onnistuu kätevästi joko kotona (latauslaitteesta tai tavallisesta kotitalouspistorasiasta), työpaikalla tai julkisella latauspisteellä, joita löytyy esimerkiksi autoliikkeistä, kauppakeskuksista, huoltoasemilta ja pysäköintipaikoilta.

Julkisen latauspisteen etu kotona lataamiseen verrattuna erityisesti täyssähköautojen kohdalla on suurempi latausteho. Kotona ja työpaikalla lataamisen merkittävänä etuna on puolestaan helppous.

Tällä hetkellä sähköauton lataukseen on tarjolla pääasiassa kolme eri tapaa.

1) Tilapäinen lataus kotitalouspistorasiasta

Sähköauto voidaan ladata kotona tavallisesta pistokkeesta, jolloin lataamiseen käytetään auton mukana tullutta kotitalouspistorasiaan sopivaa latausjohtoa. Auton lataaminen tavallisesta kotitalouspistorasiasta kestää keskimäärin noin 8–12 tuntia akun koosta riippuen. Jos autossa on iso akku, kuluu sen lataamiseen tavallisesta pistorasiasta vieläkin pidempi aika. Tavalliset kotitalouspistorasiat eivät sovellu sähköauton säännölliseen lataamiseen, sillä auton lataaminen niistä on hidasta ja siitä voi aiheutua paloturvallisuusriskejä. Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus onkin syytä varmistaa ennen lataamista.

2) Peruslataus (kiinteä tai siirrettävä AC-laturi)

Suositeltavin tapa sähköauton lataamiselle kotona tai työpaikalla on latausasema, jonka tunnistaa sähköautokäyttöön suunnitellusta moninapaisesta pistoliittimestä.

Yksi tehokkaimmista ja käytännöllisimmistä latausratkaisuista on seinä- tai tolppalatauspiste, joka lataa sähköauton tavallista kotitalouspistoketta nopeammin suuremman energiansiirtonopeuden (kW/h) ansiosta. Auton lataaminen sähköautokäyttöön tarkoitetulla latausasemalla kestää noin 1–8 tuntia akun koosta riippuen.

Auton lataaminen latausasemasta on käyttäjälle turvallista, sillä järjestelmä varmistaa ennen latauksen alkua, että auto on liitetty turvallisesti ja kunnolla syöttöverkkoon. Latausasema on myös suojattu sähköiskuilta ja ylikuormittumiselta.

Koska sähköauto ladataan yleisimmin kotona, kannattaa sähköauton ostajan hankkia auton omaan latausjärjestelmään soveltuva kotilatausasema. Merkki- ja mallikohtaiset ohjeet auton lataamiseen kannattaa tarkistaa Laakkosen asiantuntijoilta, sillä lataustavat ja lataukseen soveltuvat liittimet ovat eri automalleilla erilaisia.

3) Pikalataus (DC-laturi)

Pikalataus täydentää hitaampia lataustapoja erityisesti ammattiliikenteessä tai jos sähköautolla ajetaan paljon. Lataustapa soveltuu parhaiten palveluasemille ja muihin paikkoihin, joissa tarvitaan nopeaa lataamista. Pikalataustekniikalla sähköauton akku latautuu 80 % varausasteeseen jopa 15–30 minuutissa.

Pikalatauksessa sähköauto ladataan tasasähköllä suurella virralla auton ulkopuolella olevasta tasasähkölaturista. Pikalataukseen soveltuvassa autossa on erillinen tähän tarkoitukseen soveltuva liitin.

Sähköautoilijan muistilista

  • Sähköauton akkua ei tarvitse aina ladata täyteen. Osittaisella latauksella ei ole mitään huomattavaa vaikutusta akun kapasiteettiin, eikä se vaurioita akkua.

  • Akun ei tarvitse olla tyhjä, jotta sitä voidaan ladata.

  • Päivittäinen lataus ei vauriota sähköauton akkua, sillä latauslaite kytkeytyy automaattisesti pois päältä, kun lataus on valmis.

  • Tavanomainen kotitalouspistoke soveltuu vain tilapäiseen lataukseen, ja sitä käytettäessä on aina tärkeä varmistaa pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja latausvirran rajoittaminen.

  • Pikalataus ei sovellu kaikkiin sähköautoihin. Esimerkiksi ladattavia hybridejä ei tyypillisesti voi ladata pikalatauslaitteilla.

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä
Hakuvahdit (0)